Nasze dziedzictwo – Durex

Historia marki prezerwatyw numer jeden na świecie [1] zaczęła się w raczej skromnej fabryce na londyńskim East End w 1929 roku. Dziś produkty marki Durex można kupić na całym świecie, a w skali globalnej co roku sprzedawane jest ponad pół miliarda [2] prezerwatyw.

W jaki sposób marka zdobyła na znaczeniu? Wszystko dzięki prostej formule:
DUrability + REliability + EXcellence = DUREX
(trwałość, niezawodność, doskonałość)

Durex - początki

Zacznijmy od samego początku…

Firma The London Rubber Company została założona przez Lionela A. Jacksona w Londynie w 1915 roku i z początku handlowała gumowymi produktami – takimi jak rękawiczki, wodoodporne arkusze oraz osłonki ochronne (lub “prezerwatywy”, tak między nami) importowane z Niemiec.

Nazwa „Durex” pierwszy raz pojawia się w 1929, we wniosku złożonym przez Lionela w celu zarejestrowania nazwy jako znaku towarowego w Wielkiej Brytanii. Razem z Lucjanem Landau – polskim nastolatkiem studiującym wtedy w Londynie „technologię gumy” – spędzili kolejne trzy lata rozwijając technologię zanurzania w lateksie. W 1932, zakończyli ten etap i produkcja pierwszych prezerwatyw Durex ruszyła!

Lucjan Landau, wynalazca prezerwatyw Durex przy wejściu do British Latex Products, 1932. © Vestry House Museum and the London Borough of Waltham Forest
Lucjan Landau, wynalazca prezerwatyw Durex przy wejściu do British Latex Products, 1932. ©Vestry House Museum and the London Borough of Waltham Forest

Zdjęcia ówczesnych fabryk ukazują rygorystycznie przeprowadzane testy, stosowanie najnowocześniejszych technologii oraz surowe i dokładne kontrole przeprowadzane przez zespoły ekspertów nadzorujących halę produkcyjną. Widać gołym okiem, że rozwój i wytwarzanie trwałych, niezawodnych i doskonałych produktów było ważne dla marki od samego początku.

Wszystko zaczęło się świetnie i produkcja musiała zostać przeniesiona do większego zakładu w innym rejonie Londynu w 1939 roku. Produkcja w Wielkiej Brytanii trwała przez całą wojnę, a produkty Durex były nawet dostarczane siłom zbrojnym – wszystko, by pomóc naszym żołnierzom!

Dominacji Durexa ciąg dalszy

Testy elektroniczne w latach 50-tych XX wieku. © Vestry House Museum and the London Borough of Waltham Forest
Testy elektroniczne w latach 50-tych XX wieku. ©Vestry House Museum and the London Borough of Waltham Forest

Przez kolejne 20 lat Durex kontynuował postęp technologiczny. W 1952 roku Durex był pionierem w elektronicznym testowaniu prezerwatyw, co “zainicjowało” rewolucję w dziedzinie prezerwatyw! W ciągu kolejnych 15 lat Durex wypuścił szereg nowych produktów, w tym m. in. Durex Gossamer, Duracreme, Durex Transparent, Durex Coral Supertrans, Elarco Minor, Duragel... a lista ciągle się wydłuża!

Do 1964 roku Durex rozpoczął strategiczne przejęcia i globalną ekspancję, kontynuując dalsze korzystanie z najnowocześniejszych technologii i udane wprowadzenia nowych produktów. Ale to nie tylko sprytne podejście do biznesu, przyszłościowe wykorzystanie technologii oraz trwałe, niezawodne i doskonałe produkty przyczyniły się do jej wczesnego sukcesu. Jedna rzecz zawsze wyróżniała markę. Jej reklama.

Reklama: w stylu Durexa

Reklama Durex

Myślicie, że rozmawianie dziś o bezpiecznym seksie jest trudne? Pomyślcie o tym jakie wyzwanie stało przed zespołem marketingowym w latach trzydziestych XX wieku! Durex Musiał wypracowywać naprawdę kreatywne techniki reklamowe, by sprawić, że produkty trafiły z półek do sypialni.

Na początku promocja produktów Durex była skierowana do „młodych małżeństw” jako środek do „planowania rodziny” [3].

Reklamy Durexa spotkały się z surową cenzurą, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie [4]. Mimo to, marka wciąż jest liderem i jest rozpoznawalna jako pierwsza marka prezerwatyw reklamowana w wielu krajach na całym świecie [5].

  • Durex pojawił się na torze w 1976 roku, strosząc piórka dzięki sponsorowaniu brytyjskiego zespołu Formuły 1 [6]
  • Wraz ze wzrostem świadomości społecznej na temat HIV I AIDS w latach 80 i 90, pozycja Durexa jako marki skoncentrowanej na zdrowiu wzrosła. Reklamy przypominały konsumentom jak ważny jest bezpieczny seks w kontekście potencjalnego ratowania życia [7]
  • Kampania reklamowa MTV Durexa w 1996 roku zaznaczyła “radykalne odejście od ponurego przekazu, który w przeszłości cechował reklamy traktujące o bezpiecznym seksie”, docierając do 55 milionów odbiorców na całym świecie [8]

Przez lata Durex zdobył niezliczone nagrody za swoje głośne, dumne, przekonujące kampanie reklamowe o mocnym przekazie. Z początku kampanie skupiały się na zdrowiu, ochronie przed nieplanowaną ciążą i spokoju ducha. Dziś marka rzuca wyzwanie normom, podejmuje temat prawdziwego seksu we współczesnym świecie oraz walczy przeciwko przenoszeniu wirusa HIV i innych chorób przenoszonych drogą płciową poprzez promowanie bezpieczniejszego seksu dla wszystkich.

Durex dziś

Durex, nie wyglądasz źle na 92-latka!

Historię w skrócie znajdziesz tu: https://www.durex.pl/pages/historia

Źródła:

  1. Oparte na informacjach zagregowanych – częściowo zgłoszone na podstawie danych dostarczanych przez Nielsen za pośrednictwem detaliczych usług pomiarowych, a częściowo na podstawie danych wejściowych od innych dostawców dla kategorii prezerwatyw za okres 12 miesięcy kończącym się w październiku 2019 r. dla zdefiniowanego obszaru geograficznego RB.
  2. Nielsen dane odsprzedażowe
  3. Reklama Durex, Reader’s Digest, listopad 1968 “In family planning, the simpler the better”
  4. In House Magazine abstract, Jan/Feb 1997, “Balancing Act in the Middle East”
  5. www.durex.co.uk/pages/history
  6. www.bbc.co.uk/sport/formula1/35748458>
  7. In House magazine abstract, Jan/Feb 1997, “MTV rave in Indonesia”
  8. In House Magazine abstract, Jan/Feb 1997, “Durex for that longer lasting feeling”

Podobne wpisy